Tilbage efter ferie – skal der ske noget nyt?

Ferien er overstået for de fleste. Mange har brugt den på at slappe af og restituere, blive inspireret og få nye input. De fleste forretningsfolk bruger samtidig ferien til at gøre status: Hvor er jeg? Hvor vil jeg gerne hen?

I august bliver jeg ofte ringet op af forretningsfolk, der har brugt deres ferie til at tænke over fremtiden. Typisk starter samtalen med “nu skal der ske noget nyt”. Jeg spørger gerne hvad, det er, de vil have til at ske. Svaret er det samme 9 ud af 10 gange: Jeg skal have nogle nye kunder, for der skal gang i min forretning.

Som udgangspunkt er det rigtig godt ind imellem at gøre status, evaluere sin forretning og prøve at tænke fremad. Og her er feriens ude-af-de-vante-rammer en god mulighed for at se det hele med andre briller.

Jeg brænder for at inspirere andre og hjælpe dem videre, og jeg ved, at struktureret arbejde med relationer og netværk er en rigtig god vej at gå, når det handler om nye muligheder. Når jeg foreslår det til den, der har kontaktet mig, bliver der ofte stille i den anden ende af telefonen. Så lyder det: Det har jeg sandelig ikke tid til.

Det er paradoksalt, at selv om vi på den ene side er klar til at der skal ske noget nyt, så er det svært for os at gøre noget andet end det vanlige. Når jeg forsigtigt spørger, hvordan personen kan forvente nye resultater ved at gøre, som han plejer, så bliver der igen meget stille i den anden ende. Jeg plejer at sammenligne det med, at vi hos den praktiserende læge forventer en recept på et lægemiddel, som kan løse alle vores problemer. Tanken om at ændre livsstil, med alt hvad det indebærer, ligger os meget fjernt.

Tilbage til relationsarbejdet: Ja, det tager tid at arbejde struktureret med relationer. Og ja, det er tiden værd. Faktum er nemlig, at det er antallet af dine relationer og kvaliteten af dem, der bestemmer din markedsværdi. Mange tror, at markedsværdien hænger sammen med kvaliteten af deres arbejde, deres produkt eller hvor høj, prisen er. Men – cirka 80% af en virksomheds kunder kommer via relationer, og cirka 70-90% af de kunder, der forlader en virksomhed, gør det på grund af en dårlig eller ligefrem manglende relation.

Derfor: Jo mere fokus du har på relationer, nuværende og mulige nye, jo bedre er du rustet til fremtiden. Måske føles det mærkeligt og nyt, men det at arbejde med relationer er en adfærd og en kompetence, der kan læres. Det er et håndværk, som hele tiden skal trænes, og er du i træning, så vil du hele tiden skabe nye muligheder, selv i ferien. På den måde er det nemmere at komme i gang igen – også når der skal ske noget nyt.

/Søren Mortensen