Ved dit netværk hvem dine ønskekunder er?

Når jeg møder erhvervsfolk på min vej, stiller jeg næsten altid følgende spørgsmål: ”Hvordan får du kontakt til nye kunder”? Svaret er stort set det samme hver gang: ”Via mund-til-mund-metoden” eller ”via netværk”. Det er svar, jeg godt kan lide at høre, for det er jo min store passion at hjælpe mennesker og virksomheder med salg og markedsføring via relationer. Eller netværk, som andre vil sige det.

Faktum er, at cirka 80 % af de bedste kunder i en virksomhed er kommet via relationer og netværk. Men – kun cirka 3 % af alle virksomheder har en strategi for arbejdet med relationer og netværk. Derfor er jeg altid nysgerrig for at høre om den, jeg taler med, har en strategi.

Så mit spørgsmål vil typisk være: ”Hvilke kunder går du efter? Kan du nævne et eksempel”? Jeg vil altid gerne vide, om jeg kan hjælpe med en god kontakt, men det er meget få af dem, jeg møder, som har et klart svar på mit spørgsmål. Faktisk er det typiske svar, at de er interesseret i alle, der kan bruge deres produkter og ydelser.

Jeg har altid lært, at det, du fokuserer på, er det, du får. Og hvis du ingen ønskekunder har, hvordan skal du så kunne få dine ønsker opfyldt og få den sammensætning af kunder, der er bedst for din forretning?

Der er slet ingen tvivl om, at dit netværk gerne vil hjælpe dig med gode kontakter, hvis de har tillid til dig. Men de har brug for din hjælp. Det er dig, der skal fortælle dem, hvad de skal gøre for dig, og hvem du gerne vil sættes i kontakt med. Du kan ikke forvente, at dine relationer skal udføre dit marketingarbejde. Det er dig, der skal gøre forarbejdet.

Så: Hvem er dine ønskekunder?

Søren Mortensen