Har erhvervsdrivende fokus på relationer?

Forleden var jeg til et rigtigt godt arrangement i Væksthus Sjælland. Alle deltagerne var forretningsfolk fra mange forskellige brancher med det tilfælles, at vi var interesserede i Online-salg af produkter og ydelser.

Da jeg ankom, gik jeg naturligvis rundt og gav hånd til de få, der også var tidligt på den. De hilste pænt igen, men ingen af de senere ankomne deltagere hilste på eller viste interesse i at skabe nogen form for relation med andre. Resultatet er, at jeg her bagefter kun ved noget om én person, som jeg sad ved bord med; resten er for mig fortsat ukendte.

Jeg ser det tit ved den slags arrangementer. Og det ærgrer mig at se de spildte muligheder. Når jeg nu ved, at alle forretningsfolk typisk har 300-500 gode kontakter, så er deltagerne gået glip af en enestående mulighed. Hvor kan man ellers på et par timer skabe relationer, der kunnet have skaffet adgang til mere end 3.000 personer, der igen har adgang til 300-500?

De forretningsmuligheder, der kan ligge lige foran os, er vi ofte blinde for.  I stedet bruger vi meget energi på at få kontakt med nogle  ukendte, der er langt væk.

Der er jo potentiale for brugbare relationer alle steder, hvor vi møder mennesker. Men det kræver, at vi griber det rigtigt an. En god start er at hilse på alle og stille nogle ganske få HV-spørgsmål. At vise interesse for mennesker, man møder, kan åbne nye muligheder.

I virkeligheden handler de første skridt, man skal tage ved mødet med andre mennesker, om teknik – og den kan læres af alle. Det er en af mine passioner at hjælpe mennesker og virksomheder med kompetencer, der øger deres muligheder ved mødet med andre. Hvem ved, hvad det kan føre til? En ven, en livspartner, en samarbejdspartner, en ny kunde, en god leverandør eller måske en kontakt, der kan åbne de døre, du gerne vil ind igennem.

Blot en refleksion ovenpå et rigtigt godt arrangement en helt almindelig tirsdag eftermiddag.

Søren Mortensen